Eisen aan iCash

cijferman

New Member
Ik ben op zoek naar een eenvoudig boekhoudprogramma voor particulier gebruik. Toevallig ben ik op dit forum geraakt waar voldoende ervaringsdeskundigen zitten die mijn onderstaande vragen kunnen beantwoorden.
Voldoet Icash aan o.a. het onderstaande:
- besturingssysteem OS X van de Mac
- meerdere dagboeken
- grootboekrekeningen
- ruwe boekingen
- balans
- resultatenrekening
Het programma hoeft niet te voorzien in een debiteuren of crediteurenadministratie en ook niet over facturering en een voorraadadministratie. Inkoopboek of verkoopboek is niet interessant. Het terugvorderen van btw is niet aan mij besteed. Tot nu toe heb ik steeds Dc-Boek gebruikt dat helaas alleen bestaat in een Windowsversie.
 

jamo

Member
Waarom niet eens downloaden en uittesten? Werkt goed op de Mac. Ik gebruik het al vanaf 2006, maar ben geen boekhouder die weet wat je precies bedoelt. Ik maak allerlei rekeningen aan waar ik op boek, kan een balans maken, zie volgens mij ook resultatenrekening. Wat een ruwe boeking is, weet ik niet.

Als je met dagboek bedoelt: een administratie, dan kan dat. Ik maak per jaar een administratie aan, waarbij alle rekeningen en de saldi van alle rekeningen worden meegenomen naar de nieuwe administratie.

Ik zou toch zeggen: probeer het eens uit met de demo versie.
 

hubert

New Member
Hallo Cijferman,
Ja die vragen van jou roepen oude herinneringen op aan "dubbel boekhouden" enzo. Maar zo werkt dit systeem niet. Ik gebruik het sinds 2009 op mijn resp. Mac 9(Classic) en nu Mac 10 eerst 4, daarna 5 en 6 en nu op 9. Werkt uitstekend.
Het gaat als volgt: Je begint met een beginbalans in te boeken en vanaf je overzichten boek je de dagelijkse mutaties in journaalvorm. Als je na een maand de saldi van de financiele rekeningen hebt gecontroleerd of het klopt kun je allerlei leuke en practische overzichten tevoorschijn toveren. Het systeem zet dat voor je op een rijtje. Je kunt het zo gek niet bedenken welke resultaten je allemaal kunt oproepen. Je merkt ik ben gewoon enthousiast omdat deze database gewoon optimaal gebruik maakt van allerlei mogelijkheden.
Het is zelfs zo dat ik de vaste mutaties een keer in het systeem zet en het programma ze dan voor mij automatisch iedere maand inboekt. Ik hoef er dan alleen nog maar een veetje achter te zetten en klaar is kees. Nu ik de resultaten van meerdere jaren in een programma bij elkaar heb zijn de mogelijkheden nog groter. Enfine, je begrijpt me wel.
Het begrotingsprogramma dat ook uitstekend werk, gebruik ik niet eens.
Als je nog wat specifieks wilt weten, hoor ik het wel.
Probeer het maar eens een maand of zo uit. In het begin is het even wennen aan de directe boekingen maar de constante resulaten overzichten, verlies/winst zie je na iedere boeking in een oogopslag, geven een mooi boekhoudbeeld.
Succes, Hubert.
 
Top